Partner serwisu
Drogi i autostrady

Projektanci mostu na A1: Obiekt zaprojektowany prawidłowo. Zabrakło dokładnego wykonania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Projektanci mostu na A1: Obiekt zaprojektowany prawidłowo. Zabrakło dokładnego wykonania
fot. Gmina Mszana
Jarosław Duszewski z Alpine Bau zarzucał w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”, że most w Mszanie na autostradzie A1 został zaprojektowany niezgodnie z przepisami, a tak naprawdę w ogóle nie powinien powstać. Projektanci obiektu i odcinka A2 budowanego przez Alpine odpowiadają na zarzuty przedstawiciela firmy wykonawczej.

Projektanci mostu w Mszanie i autostrady A1, Stefan Jendrzejek i Andrzej Miłkowski, w odpowiedzi na opublikowany w „Rzeczpospolitej” wywiad z Jarosławem Duszewskim z Alpine Bau wyjaśniają, że program naprawczy mostu zakładał między innymi zaślepienie wszystkich kanałów kablowych płyty dolnej obiektu, co Alpine Bau wykonała niezgodnie z projektem na całej długości.

 

Błąd ułożenia mieścił się w przedziale 1-16 cm, zamiast wymaganej tolerancji +/- 0.5 cm. „Wciągnięcie do krzywo wykonanych kanałów kilkudziesięciu kabli i ich naprężenie siłą kilkuset ton na każdy kabel skutkowałoby wystąpieniem ogromnych sił rozrywających i niszczących konstrukcję w każdym z segmentów mostu, z jakich jest on zbudowany” – wyjaśniają projektanci.

 

Na wykonanie robót naprawczych według postanowienia Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego Alpine otrzymała cały rok, czyli miała czas do 31 sierpnia 2013 roku. Zobowiązanie podjęła i na trzy miesiące przed terminem wykonania robót naprawczych, po wykonaniu części początkowego zakresu robót przygotowawczych, po raz drugi w historii swojego zaangażowania w budowę obiektu, przerwała robot i zeszła z placu budowy.

 

W artykule stwierdzono, że budowany most jest „długi i kosztowny” i przebiega nad strumykiem „o szerokości trochę więcej niż 1 m”. Projektanci wyjaśniają, że przedmiotowy obiekt powstał jako obiekt występujący w bezkolizyjnym dwupoziomowym węźle, który ma bezkolizyjnie prowadzić ruch nad łącznicami węzła we wszystkich jego relacjach. „Most ten przekracza również potok Kolejówka, który w czasie deszczy nawalnych zmienia swój charakter i wielkość w wymiar charakterystyczny dla warunków powodziowych” – tłumaczą projektanci.

 

Początkowy zamiar przejścia pradoliny bardzo wysokim nasypem musiał ulec zmianie ze względu na bardzo trudne warunki geologiczne występujące na całej szerokości doliny. Nie pozwalały one na bezpośrednie posadowienia nasypu, lecz wymagały bardzo kosztownych konstrukcji sięgających głęboko pod powierzchnię. Co więcej, budowę przejścia estakadowego zamiast nasypu zalecił Zespół Ochrony Przyrody przy Województwie Śląskim.

 

Projektant mostu, Stefan Jendrzejek oświadczył, że most w Mszanie został zaprojektowany w każdym swoim elemencie w sposób prawidłowy, bezpieczny orz właściwy dla tego typu konstrukcji. Wymaga to jednak wykonania wszystkich robót „z rzemieślniczą dokładnością we wszystkich występujących asortymentach”.

 

„Poprawność wykonanego projektu została potwierdzona i udokumentowana dogłębną analizą na trójwymiarowym przestrzennym modelu numerycznym obiektu, przeprowadzoną przez kompetentnych specjalistów – informuje projektant.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5